torsdag 13 november 2008

Tor i farten med sin hammare


Jag har aldrig upplevt saa kraftiga aaskvaeder som det varit de tvaa senaste dagarna. Blixt och dunder - blaast o regn. Idag foersvann elen naagra timmar paa eftermidddagen och det gick inte att ringa. Alla saeger att nu efter regnet saa kommer det att bli groent och fint och naturen vaknar och straecker ut sina tentakler. Det betyder mycket. Det finns ett traed haer som heter Mopane och efter regnet saa kommer det att krylla av larver i dessa traed. De som bor haer plockar larverna och grillar dem och paastaar att det smakar mycket bra. Rena laeckerheten! Hela hinkar -tar de hand om - ungefaer som vi plockar lingon. Foer mig gaar nog graensen daer. Krokodil var riktigt gott men grillade larver tror jag inte att jag vill ha mellan taenderna. Vi brukar saega hemma att elraekningarna aer svaara att tyda. Haer aer dom totalt obegripliga och Kjell svettas oever att allt tar saan tid och att man blir kopplad fraan den ena till den andra och aldrig faar naagra ordentliga svar. Det aer vaeldigt mycket matcho haer i bushen. Att vara Professional Hunter aer detsamma som att gaa omkring i naan tuff hatt, ha vandringskaengor paa sig, kommunikationsradio och ett vapen. Alla aer vita, vaeltraenade muskelknippen utom vaar Lucas som aer den enda svarta PH som finns i hela Norra Transvaal. PH skall kunna allt om bushen, djuren, traeden, insekterna och kunna spaara och skjuta. De ska ocksaa kunna laga mat och oevernatta i buschen tillsammans med jagande eller safarigaester. Ett uttryck haer aer: Afrika aer ingenting foer fegisar. Jag, Tina kaenner mig ibland lite smaafeg men Kjell har boerjat anlaegga skaegg och jag tycker nog att han har faatt lite mer matchostuk. Paa bilden Lucas framfoer grinden till Kruidfontein - en av rancherna som tillhoer Mapungubwe Game Reserve.
Paa aaterskrivande
Kjellotina (idag mest Tina)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej på er!
Olle läser er blogg över axeln på mig och vi ler åt er berättelse!
det är så långt från vår verklighet!!
Vi har oxå haft regn i flera dagar med ca 5 grader plus och allmänt ruggigt och inte växer det något!
Vi tycker oxå att Kjell börjar ser lite macho ut! är det skägget eller har han utvecklat lite mer arm och bröstmuskler! Tidigar var det mest benen som han tränade. Hur går det för Kjell med hans dagliga löparrundor, undrar Karin o Olle!

KjelloTina sa...

Hej Karin, Olle o alla andra. Ansiktsprydnaden hade vuxit sig lite val frodigt och Tina tyckte att jag sag ut som en velour-snubbe fr 70-talet och vad tror ni jag gjorde? Ja just det, in for att raka av skiten. De dagliga rundorna tar jag nu kl 5.30 pa morgonen innan varmen satter in. Jag brukar ta ett antal vandor nedfor orm- och skorpionstigen som jag kallar den!
Jag vander en bit utanfor grinden dar man for resten sag leopardspaar nu i veckan.
Ha det gott o halsa alla!