torsdag 19 mars 2009

Tjugonio eller trettio - det är frågan!


Den 18 maj kom Norman och bjöd in oss på tårtkalas efter jobbet i köket här i huset. Han berättade att han fyllde trettio år och vi blev förvånade för i hans identitets-handlingar står det att han är född 1980. Det är säkert fel på årtalet tänkte vi och tackade ja till tårtkalaset. Flora och Jane som jobbar i köket och städar det cirka 1000 kvadratmeter stora huset här, bakade en tårta på eftermiddagen som Norman sedan dekorerade med stor entusiasm. Se det färdiga resultatet på bilden. När jag gratulerade honom sa jag. "Jaha, du är egentligen född 1979". "Nej, sa Norman - jag är född 1980". "OK," sa ja lite försiktigt, "men då fyller du ju trettio nästa år". Nej, nej jag fyller nu, replikerade han. Jag fick inte riktigt ihop det men Kjell sa att man kanske räknar den dag som man börjar sitt trettionde år som sin trettionde födelsedag. Efter en stund kom Norman till mig o sa. "Du har rätt - jag har tänkt fel" - "Det gör inget sa Kjell - vi firar att idag börjar ditt trettionde år. Nästa år är vi inte här - så det är toppen," tyckte jag. Vi var omkring 10 arbetskamrater som firade Norman med jättegod tårta och kaffe. Jag tänkte på det där att räkna den dag man börjar sitt nya år som sin födelsedag. Då skulle man fylla ett år när man föddes - och både Kjell o jag skulle vara ett år äldre och det är ju inte vad man vill - åtminstone inte jag. Det må vara hur som helst med den saken - det viktigaste är dock - fyll inte bara livet med år - fyll istället åren med liv!

Inga kommentarer: