lördag 14 mars 2009

Safaris


Min syster Liliane, Monica, Fredrik och Anders var här och Kjell o jag passade på att åka med ut på en del Safaris. Lucas var PH och vi såg massor med djur. En hel familj giraffer - där hannen var tecknad i mörkare färger - vilka fantastiska djur. Man brukar kalla kameler för öknens skepp - girafferna är bushens skepp - de rör sig så mjukt trots sin enorma längd. Zebror, gnu, eland, kudu, impala, krokodil, med många fler hade vi turen att få uppleva. Sista dagen såg vi en hel flock elefanter och det tyckte nog alla gästerna var höjdpunkten. Första dagen regnade det rätt friskt men det hindrade oss inte från att vara ute i bushen. Resten av tiden var det mulet men klarnade upp då och då tillräckligt mycket för att alla skulle få lite solbränna. På kvällarna satt vi ute vid lägerelden och pratade dagens upplevelser och åt en del av de djur vi sett under dagen. Impala, Kudu och Eland. Jag har tidigare pratat om Mopane maskar eller larver, som många svarta tycker är en läckerhet. De är mycket färggranna och skiftar i alla möjliga olika nyanser. De som inte plockas och äts blir så smångingom fjärilar. På bilden ser ni hur de kryper på Mopane trädets blad. Anders tog bilden och just nu finns de överallt där det växer Mopane träd och det gör det i massor här på farmen. I morse vinkade vi av min syster och våra vänner. De kör hyrbil till Johannesburg och flyger sen vidare för några dagar i Kapstaden. De kände, som i stort sett alla gäster som kommer hit uttrycker. Vi har upplevt otroligt mycket och fått ett minne för livet. När jag äntligen träffade min syster, kände jag intensivt att:Tala är silver men att träffas är guld.

Inga kommentarer: