fredag 22 maj 2009

Diggers restaurant -grävarnas paradis!

Middag och frukost åt vi på Diggers Restaurant som idag tillhör hotellet. Efter en veritabel nostalgitripp runt hela Pilgrims Rest fortsatte vi vår resa mot nya mål. Det regnade ymnigt och vi gjorde en liten avstickare till Baberton när vi ändå var i närheten. Jag har läst en mycket bra bok om Sydafrika som heter "Ensam är stark" och handlar om en engelsk pojkes uppväxt. Den är både rolig, sorglig, spännande och lärorik och man får en mycket bra inblick i Sydafrika och människors olika villkor. Författaren heter Bryce Courtney och pojken Pekå växte delvis upp i Barberton vilket också författaren gjorde. Tyvärr spöregnade det under vårt besök - himlen formligen öppnade sig men det var ändå skoj o se att mycket stämde med beskrivningarna i boken. Vi lämnade Barberton för Carolina och bodde över natten på Waterfront Guesthouse. Ett relativt pretentiöst namn eftersom sjöutsikten bestod av en mycket liten damm. De hade ingen mat så vi köpte kyckling och en flaska vin på stan och tog med oss hem. Här hade vi både sovrum och vardagsrum och en god frukost ingick till det mycket facila priset av totalt Rand 550, cirka 520 Skr. Nästa morgon fortsatte vi mot Henrina på dålig väg mot Bethal - passerade orter som Little Holland, New London, Brighton Brew, Dublin Dee - det hörs vilka som nanmgett många platser här i SA. Målet var Nathal Royal National Park. Vi stannade och övernattade nära parken På Berghouse Bed and Breakfast. Rena landet med hästar, får och getter. Vi hade en "ögonbedövande" utsikt med bergen i bakgrunden. Vi tog en promenad upp på ett av dem innan vi åt middagen som vi fick inne i vår lilla stuga, se bild. Tidigt nästa morgon åkte vi in i parken och tog en promenad som kallades Cascades på cirka 5 kilometer och fortsatte en bit mot Tiger Falls - det var underbart vackert som synes på bilden. Det är med sådana här fantastiska naturupplevelser som vi känner livskvaliten strömma igenom hela kroppen. Vi hade gärna stannat längre i parken om vi inte haft lunchmöte med Lea och Tony vid Nottingham Road på restaurant Bierfassl. Med det är en annan historia.