måndag 26 januari 2009

Baobab - Majestät av Limpopo


Mitt absoluta favoritträd här i Afrika är Baobab-trädet - som på svenska har det inte särskilt attraktiva namnet apbrödsträd. Baobab är savannens okrönte träd-konung. På sommaren har det löv men på vintern när det är kalt kallas det för "det upp-och ner-vända - trädet" eftersom det ser ut som om rötterna växer uppåt. Jag har ett litet konstgjort Baobab träd som jag använder att hänga halsband, armband och ringar på. Tony skriver i nyhetsbrevet att man kan använda så gott som alla delar av trädet. Löven kan kokas och ätas som grönsaker. Frukten innehåller en syra som man använder för att göra sorbet. Från blompollen görs också ett utmärkt lim. Av själva trädet kan man göra både papper och rep. Det ger också skugga och ofta ser man människor sitta under ett Baobab träd och vila eller ha en picnic. På Kruidfonein finns det enormt gamla, stora och fina Baobab träd. På vintern när det inte har några löv stäcker det sina rotliknande grenar upp mot skyn som ville det slå rot i himlen. I halvmörker kan de se lite spöklika ut. Ett träd som byter skepnad beroende på ljus, lövverk och storlek. Ett träd som sätter igång fantasin - åtminstone min. Så pass mycket att jag bad vår konstnärssjäl Take Sure måla ett som jag tänker ta med mig hem som ett fint minne. På bilden ser ni detta fina träd som är typiskt för den här regionen.

4 kommentarer:

Monique à Paris sa...

Hej Tina o Kjell,
Jag tycker också att Baobab-trädet är fantastiskt. Efter att ha läst om allt detta träd kan användas till, är jag helt imponerad. Jag blev fängslad av Baobab redan när jag läste boken om "Den lille prinsen" som Antoine de Saint-Exupéry har skrivit. I den kan man läsa om baobabträdets kraft.
Pariserhälsningar
Monica

KjelloTina sa...

Tack Monica
Jag undrar om du har sett att jag lämnat en kommentar till Edit på din hundsida. Jag tror det var under lördagstankar.
Afrika-hälsningar
Tina

Monique à Paris sa...

Javisst har jag sett din kommentar. Edith hälsar och tackar.
Trevlig kväll!
Monica

Unknown sa...

Hej Kjello Tina.
Vilka upplevelser och vyer ni beskriver! Blir det en bok så småningom. ert år i Afrika eller blir det flera år? Här i Uppsala är det gråkallt 0-gradigt så det är bara att stå ut! Jag ska iväg på Caroline av Ugglas "alla kan sjunga" på Katedral ikväll. Det var info förra torsdagen och det lockar för det var drag! Och Kjell, det är VFN idag. Randi och Magnus är med för första gången. Ja det är väl ungefär det som händer här!
Kram på er//Karin