onsdag 3 juni 2009

Inte både hängslen och livrem!


Det mesta arbetet här är manuellt. Inga säkerhetsanordningar finns och ibland har vi hjärtat i halsgropen när de klättrar omkring på taket och fäster gräs. Klockan sju på morgonen sätter de igång med både pool och taket till vårt blivande gym. Två olika arbetslag. Omkring halv ett går de på lunch och siesta och blir borta ett par timmer. Klockan 17.00 slutar de för kvällen. Solen går ned redan omkring klockan 17.30 så här på vintern. De bor här i ett par lediga personalbostäder medan de arbetar här. I morgon skall vi åka med Trust till Zimbabwegränsen för att hjälpa henne att förnya arbetstillståndet. Vi hoppas att köerna inte är jättelånga. I Sverige skulle det vara rigorösa bestämmelser omkring både arbetet med poolen och taket. Pooljobbet leds av en vit kille som kommer hit och tittar mellan varven. Taket till gymmet däremot har en svart chef. Han har ingen bil så vi fick lov att hämta honom och hans arbetslag i Alldays och vi har även köpt en del material åt honom. Kjell är så stolt över att dom kallar honom Sir här - och har stor respekt för honom. I egenskap av man har man en naturlig makt och ställning här - så det blir nog problematiskt för hans arbetskamrater i Sverige att leva upp till hans förväntningar - när han börjar jobba igen. Jag som "tjej" - har ju inte alls samma status här. Kraven på mej är däremot helt orealistiska. Jag skall helst tänka som en man, uppföra mig som en dam, se ut som en fotomodell och jobba som en häst. Jag försöker inte ens leva upp till dessa orimliga krav. Istället kan jag säga att jag kommit i metallåldern: silver i håret, guld i tänderna och bly i häcken.

Inga kommentarer: