onsdag 24 september 2008

Kdrokodilmiddag - kan e va naat?


Om en vecka kommer en stor grupp hit foer att jaga eller gaa paa safari. De aer hela 24 personer och de kommer att bo baade paa nya siten , daer vi bor paa berget med den fina utsikten och i Kruidfontein som ocksaa aer jaettefint. Vi skall oeverraska gaesterna med en krokodilmiddag och foer naagra dagar sedan bestaellde jag 8 kilo krokodilkoett fran den naerbelaegna krokodilfarmen.
Naer jag ringde idag saa fraagade hon mig om jag ville att hon skulle marinera koettet. Jag replikerade att jag inte hade en aning om hur man tillreder en laecker krokodilmiddag och att jag gaerna tog hennes tips. "Jag skulle nog marinera sa hon. Tack sa jag; goer gaerna det saa haemtar vi koettet marinerat". Enligt uppgift saa smakar krokodil som en blandning mellan fisk och kyckling och det aer ungefaer som surstroemming - endera gillar man det eller ocksaa hatar man det. Vi faar vael se i vilken kategori vi hamnar men vi skall i alla fall smaka. Idag har vi upplevt den absolut varmaste dagen sen vi komm hit oever 40 grader -det kaendes som att sitta i en bastu med varmlufts intag. Men man behoever inte vara i solen man kan sitta o jobba framfoer datan i skuggan och daa aer det helt OK. I oevrigt laer vi oss dagligen om maenniskorna och kulturen och det aer baade spaennande och intressant. Naer vi handlade foer ett par dagar sen saa koepte jag "milli-milli-mjoel" som aer ett mjoel som de svarta goer en slags groet paa som inte smakar naanting men so de aelskar. Naer jag koepte det - fraagade den svarta kassoerskan - aer detta vaerkligen ditt mjoel? Ja sa jag - det aer det faktiskt. Man kan tro att naer apartheid aer oever saa aer vi alla broeder och systrar men saa aer det verkligen inte haer aendaa. Man haaller sig ganska strikt inom sitt ras revir och det aer inte heller laett att komma de svarta naera aeven om man kan skoja och skratta och foersoeka men det tar tid.
Saetter in en miljoebild
Vi hoers
KjelloTina

Inga kommentarer: