måndag 29 september 2008

Efter en maanad!


Igaar var jag och tog bort mina stygn paa oegonbrynet i Musina. Paa laekarkliniken daer fraaade dom inte vad jag hette eller hur jag maade. Jag sa bara att jag skulle ta bort stygn som jag gjort hos laekaren i Alldays och en sjukskoeterska tog bort dem och jag behoevde inte betala naat foer detta. Naer jag sitter haer nu framfoer datorn har jag saellskap av en oedla. Den har alldeles blaa svans och aer cirka 4 cem laang. Den aer verkligen otroligt faerggrann. Det aer bra att vi har smaa oedlor haer foer de aeter upp insekter och spindlar. Kjell har aakt till Somerville-ett av de andra husen paa Vhembe foer att kolla skador som elefanter och babianer har gjort. Han skall fotografera skadorna foer att ha bevis foer foersaekringen Eftersom det inte bor naagon daer nu saa har djuren 'tagit oever'. Foer att foerhindra det har vi tagit dit en radio som star paa dygnet runt foer hoegvarv. Vi boerjar vaenja oss vid livet haer och varje dag haender det saker som vi maaste hantera eller se till att de blir gjorde. Bilar o jeepar gaar soender eftersom vaegarna paa ranchen aer raett tuffa. Naagon blir sjuk och maaste till laekare. Det aer ofta svaart att planera eftersom ovaentade saker dyker upp som slaar ut all planering. Detta kan ibland kaennas lite jobbigt foer oss ''strukturknuttar' fraan Sverige . Haer tar man dan som den kommer och de glaedje aemnen och irritationsmoment som foeljer med. Kaenslan styr mycket av beteendet och foer att bli lyssnad paa skall man uttrycka sig i bilder och med enkla ord. Ingen komplicerad byraakratvokabulaer. Det gaar riktigt bra med engelskan men ibland aer det svaart att foersaa vad dom saeger med sin afrikander-dialekt. Foersoeker laegga in en bild - ibland gaar det och ibland inte. Detta foerestaeller vaar hatthaengare utanfoer vaart rum.
Vi hoers
Tina

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Kjell o Tina.
Vi följer med intresse och stora ögen er blogg! Det blir inte så mycket att berätta härifrån känns det! I dag har vi lite kyligt fast + grader, sol som ska övergå till regn på kvällen!
Vi sitter på våra rum eller springer i korridoren med våra papper så allt är sig likt!
Har ni ätit krokodil ännu, hur smakade det? Kjell, tar du dina lunchrundor nu som i Uppsala, det kan väl bli lite svettigt i värmen.
Alla frågar efter om vi hört något från er och alla vill skicka en hälsning!
Sköt om er! Alla på VFK genom Karin

Monique à Paris sa...

Hej hopp,
Skönt att höra att du har blivit av med stygnen och är "fit for fight" igen. Ert liv låter verkligen spännande och annorlunda!
Vad rädd om ödlorna. De fyller sin uppgift och dessutom för de tur med sig.
Här i Paris har den första höstdagen kommit med regn och rusk, men det hindrar inte oss från att gå på långpromenad tillsammans med vår nya fyrfota kompis Edith.
Ha' det så bra! Monica o Börje

Susanne sa...

Hej härliga Tina och Kjell! Vad tråkigt att du gjorde dig illa Tina, hoppas allt känns bättre nu. Jag tänker på er och äventyret i Sydafrika. Jag hoppas att allt går bra för er! Fina Liliane var förbi i Järvsö när vi var där, jag blev så glad av att se henne igen. Vad kul det var när vi satt i mammas soffa i Paris och drack vin, vi måste göra det igen någon gång. Ta hand om er, stor kram från Susanne.