lördag 21 februari 2009

Naturligt - naturnära


Jag sitter i vårt landskapskontor och tittar ut mot Face Mountain - berget som ser ut som en mänsklig profil. På den närmaste bergskammen intill oss ser och hör jag en flock babianer som försöker få ordning på sina barn. De låter som de grälar och skriker till varann. Det finns inga moln på himlen och det blåser en svag vind. Det är nästan svårt att föreställa sig att det för bara ett par dagar sedan blåste storm här. Den kom som en blixt från klar himmel och försvann lika fort. Kjell, Norman, Piet och Isaak försökte få ned tältduken - det var nästan omöjligt i blåsten. Jag sprang runt och plockade undan lätta prydnadssaker så att de inte skulle blåsa iväg och gå sönder. När pojkarna väl fått ned tältduken var stormen över. Vädrets makter här är verkligen oförutsägbara. För några dagar sedan var vi och pratade med en granne om en pump som finns på hans ägor men den tillhör oss. Han hade stängt av pumpen och vi hade satt på den igen själva eftersom han inte var hemma. Vi hade massor med gäster och vattnet tog slut. Han var minst sagt irriterad och beklagade sig över "dessa människor med krulligt hår som tar sig frihetet" - som han uttryckte det. Jag sade lite vänligt. Men varför låter du så aggressiv - vi är ju här för att i lugn och ro prata igenom detta. JAG ÄR INTE ALLS AGGRESSIV - vrålar han och sedan lite lugnare "men detta är inte min standard." Ett uttryck som Kjell lagt sig till med nu och använder på skoj. Tina, detta är inte min standard - om något inte riktigt passar. Vi skildes till slut från grannen i en någorlunda vänlig atmosfär. Man kan dock konstatera att vanligt sunt förnuft inte är särskilt vanligt - hos vissa vita bönder här i trakten. Just nu flög en fågel genom kontoret. Kanske en sån som syns på bilden. Shangamira ligger i hörnet och vilar. Det är söndag och alla har ledigt. Jag säger till mig själv: Passa på o njut av livet - det går inte i repris!

Inga kommentarer: