måndag 23 februari 2009

Måndagsmulet


Idag är det mulet och regnet hänger i luften men det är varmt och skönt och det blåser ingenting. Det känns som en skandinavisk sommardag. Idag kom Lucas tillbaka - efter en veckas semester och vi satt tillsammans på morgonmöte - som vi brukar göra. Han berättade om sina utflykter under veckan Hans uttryck är verkligen målande. "Han är född död - om det är nån han inte har så stor respekt för. Let´s rock and roll again - tar han till för att uppmuntra killarna när de jobbar. En del blir aldrig vuxna - de dör som barn även om de blir 80 år gamla." Jag sitter i landskapskontoret som jag pratat mycket om men inte visat några riktigt bra bilder på - Janet Arnesen som var här från Norge, tog många bra bilder, bland annat på kontoret och en av dem lägger jag in.
Jag berättade om Sangoman som vi besökte förra söndagen och som jag fick respekt för.
De spelar en viktig roll i det afrikanska samhället och mer än 80% väljer att kontakta en Sangoma i första hand vid sjukdom och andra problem. Filosofin bygger på tron på förfädernas kraft att påverka. Både män och kvinnor kan bli kallade av förfäderna att bli Sangomas. Om de inte följer kallelsen brukar de få problem, bli sjuka eller må psykiskt dåligt. De utför en holistisk och symbolisk form av healing djupt rotad i kuluren och tron att förfäderna skyddar allt levande. Sangomas är kallade att hela och genom dem ger förfäder råd och instruktioner att bota sjukdom, depression och andra mer andliga frågor. De är också mycket kunniga när det gäller örtmediciner. En Sangoma kan också spå och berätta om din framtid. Alltid när någon här varit hos en Sangoma på grund av sjukdom eller liknande så har de blivit friska igen. Det tar många år att bli Sangoma - är du kallad får du gå i lära hos en kunnig Sangoma i minst 5 år. Ibland har Kjell och jag ändå, som deras första val, skjutsat anställda till läkare i Alldays och Messina för vård och behandling i enlighet med läkarvetenskapen. Att kombinera båda lärorna är en bra policy tror jag eftersom känsla och förnuft - kropp och själ är två sidor av samma mynt.

Inga kommentarer: