onsdag 26 november 2008

Vägarbete - Kjell såg ut som en cementstod



Igår jobbade Kjell med nya vägen som vi håller på att bygga från grinden till huset. Han började klockan 07.00 på morgonnen och tog en lunchpaus mellan 12.30 - 14.30. Ponera att det var 30 grader i skuggan. När han kom hem för lunch pausen var han täckt av cement. Jag föreslog att han skulle bryta där men inte - han fortsatte ända till dagens slut klockn 17.00. Har man suttit och vänt papper på kommunen så är vägarbete i Afrika utan några tekniska hjälpmedel en tuff utmaning. Vi har också flyttat in i vårt nya kontor. Här är det skuggigt och blåser en hel del så det är riktigt skönt, särskilt på förmiddagen. En sak som vi märkt här är att när man ringer till ett företag eller statlig inrättning - så är dom väldigt vänliga och lovar att återkomma med besked - men dom gör inte det.Varje samtal inleds med frasen "How are you? - fine thank you, and how are you? Jag undrar vad som skulle hända om man sade. Jag mår jättedåligt, jag fick just besked av läkaren att jag bara har 14 dar kvar att leva, så nu får du lov att återkomma SNARAST. Från kontoret har jag utsikt över Face mountain-Poolen och dammen nedanför berget. På fredag är det så kallad lönehelg igen och vi skall till Macado/Louis Trichardt på återbesök hos veterinären med Gurli. Då kommer vi ha hela flaket fullt med folk som vill in till stan o göra av med pengar.
Vi skriver igen
kjellotina

1 kommentar:

Monique à Paris sa...

Hej,
Kjell - tufft jobbat med nya vägen! Jag förstår att det är ett tungt arbete i den värmen. "Du courage", som vi säger här i Frankrike.
Att ha kontakt med myndigheterna här i Frankrike är inte heller någon lätt match. Det är byråkrati som gäller och man får aldrig ge upp när man ringer till olika myndigheter, sjukhus, apotek m m. Man blir kopplad runt till olika personer och tålamodet sätts på svåra prövningar.
Ert kontor verkar vara supermysigt och inspirerande med den fina utsikten!
Juldekorationerna börjar komma på plats i de stora varuhusen och julstämningen sprider sig. Idag har jag börjat med julbaket och gjort mina första kakor. Jag måste snabbt frysa in godbitarna innan jag äter upp dem. Det är risken med att börja baka i så här god tid.
Ha' det! / Monica